Ramana Maharshi – Imnuri de slavă pentru Arunachala Siva, descrie starea de comuniune cu Dumnezeu a lui Ramana Maharshi, în 108 versuri.
Unii devoți l-au rugat pe Ramana Maharshi să compună un cântec prin care lumea să îi recunoască ca fiind discipolii lui. La acel moment cererea lor nu a primit răspuns.
Într-o zi, în timp ce Ramana înconjura muntele sfânt Arunachala, împreună cu unii discipoli, fiind într-o stare extatică, a început în mod spontan să compună un imn ce va deveni apoi imnul reprezentativ al discipolilor lui Ramana Maharshi, numit Arunachala Aksharamanamalai și care este de departe cel mai popular imn compus de Ramana Maharshi.
Artur Osborne spunea despre Aksharamanamalai:
„Reprezintă cel mai iluminator simbolism al iubirii și unității mistice dintre Dumnezeu și sufletul ființei umane, și se numără printre cele mai profunde și emoționante poeme din toate limbile existente.”
Comentariile Doctorului T.M.P. Mahadevan ne sunt de un imens ajutor pentru înțelegerea textelor: Arunachala Aksharamanamalai și Arunachala Pancharatnam.
Cuprinsul cărţii: Imnuri de slavă pentru ARUNACHALA SIVA
- Prefață
- Introducere
- Invocație
- Refren
- Arunachala Pancharatnam
- InțeleptuldelaArunachala
- Vindecător al Sufletelor
- Un mesaj etern
- Atma Vichara
Dintre imnurile de adorație a lui Arunachala compuse de Sri Ramana, Arunachala Aksharamanamalai a fost cel dintâi. Numele de Arunachala îl fascinase pe Sri Ramana încă din copilărie. El chiar a plecat de acasă la vârsta de șaptesprezece ani, pe când era doar un băiețandru, în căutarea lui Arunachala. În scrisoarea lăsată în urmă, a transmis familiei că pleacă în căutarea
9
Tatălui său și că nu este nevoie să îl caute. Ajuns la Tiruvannamalai, a rămas acolo până la sfârșitul vieții sale pământești.
Pentru el, Arunachala nu era un simplu munte, ci simbolul vizibil al Spiritului Absolut. Nu a găsit nici o contradicție între experiența Advaita și devoțiunea față de Arunachala.
De fapt, în esență nu poate exista opoziție între jnana și bhakti. Cel care consideră că în Advaita nu își are locul nici Dumnezeu, nici devoțiunea, se înșală cu siguranță.
Există un străvechi verset sanscrit care spune că aspirația de a atinge Advaita se trezește în ființa celor puțini aleși numai prin grația lui Dumnezeu.
Ceea ce este numit Dumnezeu în limbajul religiei și al misticismului este același lucru ca și Absolutul din Advaita. În simbolismul asociat nunții mistice, devotul consideră că sufletul său este mireasa lui Dumnezeu.
El folosește limbajul intim al iubirii în conversația cu Dumnezeul său. Toate procesele asociate iubirii carnale se manifestă între sufletul devotului și mirele său, cu excepția interacțiunii fizice propriu-zise.
Devotul tâjește de dor, șoptește cuvinte dulci, se ascunde, îi face reproșuri și îl ceartă pe Preaiubitul său.
Se pot observa aici(în imnul compus de Ramana) etapele de curtare, uniune, separare și împăcare. În această taină a căsătoriei mistice, adoratorul savurează deliciile jocului iubirii cu Divinul.
Punctul culminant al acestei sadhana însă este realizarea non-dualității. Iubirea nu este niciodată satisfăcută atât timp cât mai există conștiința dualității. Acolo unde sunt doi, nu este iubire adevărată.
Iubirea este unicitate; ananda este Advaita; Atman este rasa. Putem învăța aceasta din imnul de iubire compus de Sri Ramana.
Chiar în primul vers al imnului el vorbește despre experiența lui „Eu sunt Arunachala.” Atunci când iubirea atinge maturitatea și se realizează pe sine, nu mai există nimic altceva în afară de Arunachala.
Arunachala este totul; totul este Arunachala. Aceasta este experiența plenară a lui Advaita.
Titlul acestui poem liric, Arunachala Aksharamanamalai înseamnă „minunata ghirlandă de mireasă a literelor pentru Arunachala.
” Mana Malai este ghirlanda de nuntă care simbolizează uniunea dintre mire și mireasă. Ea mai înseamnă și ghirlanda cu parfum îmbătător.
Poemul se numește Aksharamanamalai deoarece primele litere ale versurilor imnului sunt în ordine alfabetică.
Aksharamanamalai poate însemna și „ghirlanda ce simbolizează nunta cu Dumnezeul cel nepieritor (akshara)”.
Fraza conține și numele lui Bhagavan Sri Ramana – aksharamana. Este semnificativ faptul că imnul are 108 strofe – număr sacru prin excelență.